Van noord naar zuid - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Michelle Dave - WaarBenJij.nu Van noord naar zuid - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Michelle Dave - WaarBenJij.nu

Van noord naar zuid

Door: michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

25 Juli 2015 | Thailand, Ko Samui

Wat leuk om te zien dat zoveel mensen onze blog lezen en het is leuk om die reacties te lezen!

De tweedaagse trekking was een enorme belevenis en een helse tocht. Eerst moesten we langs de toeristen politie om te laten weten dat we de jungle in zouden trekken. We kregen daar een enorme uitleg waar we (voor de verandering) weer eens weinig van hebben meegekregen. Tsja wat moesten we meer weten dan alleen dat we 2 dagen gingen lopen en genieten? Afzien stond trouwens (nog) niet in het lijstje opties.

In een soort jeep hebben we ruim een uur lang gereden tot we bij een klein hutje kwamen. Daar zijn we uiteindelijk via een klein paadje begonnen aan onze trekking. Het was bewolkt (gelukkig maar, want als de zon schijnt dan is het wel erg heet) en een graadje of 34 (voor thaise begrippen goed loopweer en we begonnen meteen met een klimmetje. De eerste zweetdruppels stonden al op ons voorhoofd. We hadden vooral heel veel steile weggetjes omhoog over rotsen, over droge aarde, maar vooral ook over stukken glibberige modder. De eerste grote pauze bij de waterval was heerlijk en erg welkom. Ik liep al zeker een half uur met het idee: ik heb zo'n trek, ik moet echt wat eten, pfff het is wel warm, ik wil wel graag dat die waterval bij de volgende bocht in zicht is. Bij de waterval hebben we lekker gezwommen en genoten en lekker geluncht op deze mooie plek.

Daarna gingen we weer vol goede moed aan de wandel. Iedere keer hoefden we maar 40 minuten, maar die thaise tijd klopt niet hoor. Omdat onze gids ons (en het andere gezin) erg fit vonden, konden wij wel naar het 2e karen-dorpje ipv het eerste. Bij het eerste dorp dat we tegenkwamen was iedereen moe en kapot, wat een heuvels en dan mag je nog zo'n mooi stuk. Want mooi was het zeker. Toen we eindelijk in het dorpje waren aangekomen, moesten we nog 300 meter heuvelopwaarts om het dorpje te zien. We zijn tot het gaatje gegaan. Niemand had nog echt puf, we hadden tenslotte al zo'n 5 uur gelopen. Maar het was heel bijzonder; de kippen en kuikentjes onder het huis (de huisjes zijn gebouwd op palen), de varkentjes aan de ketting (speciaal voor het meisje als ze gaat trouwen) en loslopende puppy's. Ons huis was wel de ultieme beloning: een prachtig uitzicht over rijstvelden en verder niets dan jungle en bergen. We waren enorm blij met de lakenzakken, want zonder had ik het toch wel heel vies gevonden. Onze douche was redelijk primitief (lees: een leiding met een kraantje met koud water, wat vooral gebruikt wordt om een emmer te vullen waarmee je het toilet kan doorspoelen :)
's avonds heeft onze gids heerlijk gekookt en de volgende ochtend na het ontbijt zijn we weer naar beneden gaan lopen. Naar beneden was af en toe wel glibberig maar kostte een stuk minder energie en moeite dan omhoog lopen. Weer genoten van een waterval en daarna de rivier afgevaren op een bamboevlot.

Teruggekomen in het zelfde hotel als voor de trekking heb ik al mijn charmes in de strijd gegooid om onze maaltijdcoupon voor het ontbijt in te ruilen. Het ontbijt was namelijk niet lekker; zure melk, slechte ananas (wat echt onmogelijk is, want de ananas is hier zoooo lekker), ham in water (smaakt als een natte lap, bleh), alleen de nasi was wel te doen. UIteindelijk kregen we ipv ontbijt een gratis transfer naar de luchthaven en hebben wij in een tentje verderop heerlijk ontbeten met croissants & super lekkere cappucino. charmes vs hotel: 1-0

Op onze grote reisdag zijn we eerst dus afgereisd naar het vliegveld en zijn we gevlogen naar Bangkok. Daar hebben we een trein gepakt naar het centrum. Op het station zagen we de orient express staan; een hele mooie trein en wat een luxe zeg! We hadden bij aankomst precies 2 uur om nog even te eten en wat sightseeing te doen. Na het eten zijn we snel even chinatown ingegaan, wat een gave wijk zeg! Bij chinatown denk je natuurlijk aan haaievinnensoep en die haaievinnen zagen we dan ook in de etalage, bleh...

Na de korte sightseeing hop hop naar het station om onze nachttrein te halen. Het was een hele koude nacht, brrr, daarna op een bus naar de boot en met de boot naar koh samui. Toen we bij het hotel aan kwamen dachten we allebei: wat een paradijsje...wit strand, zonnetje, zee, palmen.....heerlijk genieten dus.
We zijn snel het water in gelopen met onze snorkeltjes en hebben genoten van alle mooie vissen en zelfs koraal.

• 25 Juli 2015 - 19:05

Bram Van Vliet:

Mooie foto van die spin en leuk om al jullie ervaringen en avonturen weer te
    lezen. By the way haaievinnensoep is best lekker. Hier gaat alles relaxt beetje gestormd vandaag. Groetjes van ons