Genieten, speuren, zoeken & ontwijken - Reisverslag uit Mhlambanyatsi, Swaziland van Michelle Dave - WaarBenJij.nu Genieten, speuren, zoeken & ontwijken - Reisverslag uit Mhlambanyatsi, Swaziland van Michelle Dave - WaarBenJij.nu

Genieten, speuren, zoeken & ontwijken

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

02 Augustus 2014 | Swaziland, Mhlambanyatsi

Wat een fantastische dagen hebben we er al weer op zitten, vandaar een lange blog deze keer :)
Woensdag hebben we een stuk van de panoramaroute gereden. Dit was ook de dag dat ik mijn eerste links-rijdende Zuid Afrikaanse kilometertjes mocht gaan maken. Het was een hele mooie rit naar Bourke's Potholes. Een weg vol mooie vergezichten en soms nog wat nevel,wat het een magisch tintje gaf. Bourke's Potholes waren erg mooi: een gebied waar mooie erosiegaten zijn ontstaan in de rotsen. Daarna waren we op weg naar Blyde river Canyon, qua grote nummer 3 ter wereld. En we wisten wel waar deze moest zijn, maar we twijfelden een klein beetje. We zagen een bord met daarop 3 rondavels en wisten nu niet of dit ook het punt van de canyon was, waardoor we iets verder zijn gereden. Na een paar minuten dachten we toch: we moeten keren. Ik wilde dus bij een mooi strookje stoppen en keren maar dat was net op een punt waar politie stil stond. Dus ik besloot verder te rijden en daar alsnog ergens te keren. Ik rij terug en met mijn geluk word ik natuurlijk aangehouden door de politie....
Met een hartslag van 180 zit ik daar en ik doe mijn raampje naar beneden...en met mijn allerliefste lach: goodday sir! Hij vraagt even hoe het met ons gaat en dan: " why are you driving so fast?" en ik dacht bij mijzelf (ow help deze man probeert een extra maandbonus te verdienen, nou dat gaat hem dus niet lukken). Dus ik antwoord: I was'nt driving to fast! Just 55 and 60 is allowed. Hij vraagt mijn rijbewijs, maar die ligt achterin. Dus vraagt hij maar om Dave's rijbewijs...hij kijkt even en loopt weer weg, maar ik moet nog steeds blijven wachten. Na een paar minuten mogen we dan toch gaan....pfff.....toch wel even spannend!

Daarna zien we de canyon met een adembenemend mooi uitzicht! Op onze reis zien we natuurlijk ook wat wildlife: wilde koeien (en ze houden zich nog aan de verkeersregels ook :) op de vluchtstrook en keurig in een rijtje) en daarna nog een baviaan...wow....

Verder hebben we een waterval gezien.... we hebben minutenlang staan kijken. Wat was deze mooi. Zo is een waterval echt bedoeld.
Als laatste nog naar God's window geweest; een prachtig uitzicht met een stuk regenwoud.

Op donderdag zijn we richting krugerpark gereden. De eerste kilometers in het krugerpark waren spannend! Wat zouden we allemaal gaan zien? Het zou een dag worden van: wow kijk daar, ooohhhh, aaahhh, oeehhh, zo gaaf, ongelooflijk, mooi.... Al snel zagen we impala's, zebra's, varkens. Een goed begin vonden we. Daarna zagen we bij de waterpoel een krokodil, schildpadden en nijlpaarden. En we waren echt pas net onderweg...Op onze weg naar Skukuza (onze bungalow middenin Krugerpark) zagen we olifanten en zelfs een neushoorn gewoon langs de weg. En natuurlijk ook een giraf. Wat geweldig zeg. 's avonds hebben we een sunset drive gedaan (was koud,brrrr) maar enorm gaaf. We hebben dieren gezien waar we nog nooit van hadden gehoord. De hoogtepunten waren wel de troep bavianen (ongeveer 40! die over de weg liepen). We waren in de buurt van een luipaard, maar deze had zich iets te goed verstopt (jammer).

Na een korte nacht vol spannende jungle geluiden (ik weet het zeker: er zat een baviaan voor onze deur...reden genoeg om Dave te vragen of hij wakker is en of onze deur op slot zit) ging onze wekker voor een morning walk. We zijn met 2 rangers (met allebei een geweer!) door het krugerpark gaan wandelen. Na een tijdje wandelen zaten we lekker te picknicken. De rangers hadden al iets gezien, maar zeiden niet wat het was. En opeens...komt daar een witte neushoorn langs ons gelopen, op zo'n beetje 100 meter. Iedereen was doodstil....en dat voor ongeveer 15 minuten, want zolang heeft hij voor ons gestaan en naar ons gekeken. Fantastisch! De rest van de dag hebben we zelf rondgereden door het park en nog wrattenzwijn met kleintjes gezien, hyena, buffels en 1 van de hoogtepunten: een jagende leeuwin tussen ons en de andere auto's!

Onderweg kan niet alles goed blijven gaan natuurlijk...dus gebeurde er iets. Ik reed en Dave hoorde een geluid bij het wiel. En natuurlijk zag hij iets: een doorn in de band. En het geluid werd steeds erger (ik hoorde het uiteindelijk ook). Dave dacht dat hij wel even moest uitstappen om te kijken, maar ik dacht alleen maar: Nee dat kan echt niet....straks zit er een leeuw of een ander eng beest verstopt...haha. Hij is wel uitgestapt en gelukkig was het alleen maar een takje :)

Na zulke indrukwekkende dagen ben je 's avonds wel moe en dan komt alles toch een beetje minder goed binnen. We zitten in het restaurant van het kamp met een lopend buffet. Vlak voordat we ons toetje gaan halen, komt de ober naar ons toe en vraagt: " you want the bill" en op 1 of andere manier hoor ik: wil je bier?Dus ik zeg no-no...don't want a beer. Dave verstond het ook niet in 1 keer, waardoor we dus allebei zeiden: no-no-no ....whahaha :)

Deze dag startte met een heerlijke buitendouche: zonnetje, buitendouche, blauwe lucht: goed en fris begin. Vandaag was onze reisdag naar swaziland. En ik hoopte op wat stempels op nieuwe bladzijdes in mijn paspoort, maar ze proppen alles naast Rusland en India (toch wel jammer, de volgende keer vraag ik gewoon of ze een nieuwe bladzijde willen kiezen) bij mij.
Het was een heel gedoe bij de grens, waarbij we ook niet wisten waar we naar toe moesten en dus gewoon maar netjes ergens hebben gewacht.
Ook in swaziland kennen ze soms wat slechte wegen en Dave had wat moeite met inschatten of we nu wel of niet door een puthole reed, waarop ik 1 keer van schrik mijn handen over mijn hoofd heen zwaaide onder het mom van: altijd je hoofd beschermen, waardoor Dave weer in de lach schoot.

Na weer een mooie reis zijn we aangekomen bij een heel leuk hotel in de middle of nowhere. Maar het ziet er echt heel fijn uit...

We hebben echt enorm genoten deze dagen, zo mooi & bijzonder dat ik me 's nachts toch afvraag of het allemaal wel echt is. Maar het is echt! En het mooie is; we zijn pas net begonnen en gaan nog een hoop mooie dingen zien.

Liefs Michelle & Dave

p.s. de mooiste foto's en filmpjes zien jullie in Nederland. Dit zijn alleen de foto's van onze telefoons

  • 02 Augustus 2014 - 17:25

    Tamara:

    Hi there

    klinkt heerlijk allemaal, wij gaan morgen rijden en gaan dan drie weken lang lekker genieten van frankrijk en het internetloos zijn dus we lezen alles als we weer thuis zijn!

    veel plezier nog

    xx van ons

  • 02 Augustus 2014 - 22:11

    Kim:

    Klinkt echt supergoed die eerste dagen! We krijgen zo nog meer zin in onze eigen reis over 8 weken! We horen en zien graag jullie verhalen en foto's als jullie straks weer terug zijn! Nu eerst vooral nog heel veel dagen genieten!
    Kim en Erno

  • 03 Augustus 2014 - 08:11

    Karin:

    wow vet cool om maar even met de woorden van de jeugd te praten :). Wát een super mooie foto's en belevenissen zeg. Jullie lachen heel wat af saampjes (een dag niet gelachen is een dag niet geleefd) en Michelle... voor wat betreft de werkelijkheid, je hebt straks heerlijk de foto's en filmpjes om alles nóg eens opnieuw te beleven! Zeker dat verhaal met die neushoorn pfieuw... Geniet er maar lekker van saampjes en ik kijk weer uit naar jullie volgende Blog. PS... zal het maar niet aan Mitchel laten zien de foto's... anders zou hij morgen nog in het vliegtuig stappen :p

  • 04 Augustus 2014 - 21:28

    Ineke:

    Wat leuk om jullie verslagen te lezen en de foto's geven een goede indruk. Wat spannend allemaal. We kijken weer uit naar het volgende bericht. We zijn even heerlijk weggeweest en vandaag weer thuis gekomen, vandaar de late reactie. We hebben het grandioos gehad met stralend weer. Jullie hebben lekker nog 2 weken. Veel plezier en geniet ervan.
    Cor en Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 07 Juli 2011
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 19313

Voorgaande reizen:

19 Juli 2018 - 11 Augustus 2018

Avontuurlijk Peru & Bolivia

22 September 2015 - 05 Oktober 2015

Vietnam

13 Juli 2015 - 01 Augustus 2015

Thailand

25 Juli 2014 - 17 Augustus 2014

Zuid-Afrika

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Mijn eerste verre reis naar Azië

Landen bezocht: